Friday, August 27, 2010

Tips Bekerja Dari Rumah

Ada banyak peluang bisnes yang boleh dilakukan dari rumah. Bekerja dari rumah bukan sesuatu yang baru, tetapi sudah lama dipraktikkan, contoh terdekat, design hamper, buat kuih raya lagi –lagi time nak dekat raya ni, dan banyak lagi, tambahan lagi dengan adanya internet, makin luaslah perniagaan tersebut.

Anda boleh memulakan bisnes dari rumah jika anda mempunyai minat, berdedikasi dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mendapatkan feedback bisnes yang baik. Sebelum memulakan bisnes dari rumah, anda perlu merancang sepenuhnya apa dan bagaimana anda hendak menjalankan bisnes tersebut, dan adakah anda seronok dan minat untuk melakukannya. Ini penting supaya semua berjalan lancar dan anda membuat apa yang anda minat disamping menjana keuntungan.

Walau bagaimanapun, bekerja dari rumah bukan sesuatu yang mudah. Anda perlu mempertimbangkan risiko-risiko terlibat, modal untuk bermula dan lain-lain. Tetapi, yang paling penting ialah anda perlu memperlajari cara-cara yang betul dan berkesan untuk bermula dan menjalankan bisnes tersebut dari rumah melalui info-info yang anda boleh dapati di internet, ataupun melalui mereka yang mahir.

Di sini saya ingin kongsikan beberapa keperluan untuk memulakan bisnes dari rumah, supaya ianya lebih teratur dan kemas:

1. Telefon – mudah untuk berkomunikasi dengan pelanggan
2. Kalendar – ikut anda mana lebih mudah, beli satu planner atau gunakan online calendar seperti google atau yahoo calendar.
3. Komputer dan Internet – Basic software perlu ada seperti Adobe Player, Flash Player, Microsoft Office.
4. Filing system yang teratur – organize bisnes mail, fax, training materials dalam folder berasingan
5. Instant Messenger - mudah untuk berkomunikasi dengan contacts dan prospeks melalui internet. Contoh: Yahoo Messengger, MSN Messenger
6. Bilik atau ruang khas untuk bekerja- susun dan aturkan ruang tersebut dengan kemas supaya mudah bekerja

Beberapa langkah mudah ini boleh membantu anda memulakan bisnes dari rumah dan menjalankannya dengan teratur dan lancar.

No comments:

Post a Comment